IZVOZNI POTENCIJAL NAŠEG VOĆA
Može li jabuka ostati jedan od naših glavnih izvoznih artikala, da li smo konkurentni na tržištu, koja su to nova tržišta i šta ona iziskuju, koliko je rusko tržište i dalje bitno za naše proizvođače bez obzira na niže cene i manju potražnju, za „Dobro jutro“ je govorio predsednik asocije „Serbia Does Apples”- proizvođača i izvoznika jabuke i komercijalni direktor u kompaniji „Ćirić Agro MĐŽ“ doo Gojko Zagorac.
– Poslednjih nekoliko godina smo uspeli da otvorimo nova tržišta za srpsku jabuku. Do, pre pet-šest godina oko 80% našeg izvoza je išao u Rusiju, a poslednjih tri do pet godina izvršena je diverzifikacija i otvorena su nova tržišta, kao što su tržišta Bliskog Istoka, Dalekog Istoka, Evropa i Velika Britanija – rekao je gospodin Zagorac, koji je dao procente izvoza za prošlu sezonu i uporedio je sa ovogodišnjom.
– Ukoliko uzmemo prošlu sezonu, od jula 2022. do avgusta 2023. možemo videti da je i dalje prvo izvozno tržište Rusija sa 60% od ukupnog izvoza, Bliski Istok 20%, Evropa 11%, Daleki Istok 2%. I ako poredimo prošlu i ovu sezonu vidimo da imamo konstantan rast izvoza, količinski i vrednosno Bliskog Istoka, Dalekog Istoka i Evrope, a pad izvoza u Rusiju. Ono što je zanimljivo napomenuti je da je prošle sezone u avgustu i septembru izvoz, količinski i vrednosno bio veći nego što je bio u Rusiji. Ove sezone, za avgust, mi smo od ukupnog iznosa izvoza jabuke, u Rusiju izvezli 25%, Bliski Istok 36% koliko i Evropa – ti pokazatelji, po mišljenju komercijalnog direktora firme Ćirić Agro „MĐŽ“, daju proizvođačima određene informacije o procentualnom povećanju izvoza na ova tržišta.
Dobro pozicionirani u Saudijskoj Arabiji i Emiratima
– To su pokazatelji koji nam daju informacije da mi i dalje imamo procentualno povećanje izvoza na ova tržišta, a smanjenje kad je u pitanju Rusija. Prošle sezone je rod bio manji nego ove, te će i to promeniti neke procente. Iako su nova tržišta donela i nova iskušenja vezana za kvalitet, pakovanje i plasman jabuke, mi smo se prilagodili tim uslovima i tražnji u proteklih nekoliko godina. Povratne informacije koje dobijamo govore da smo na dobrom putu i da smo dobro pozicionirali našu jabuku tamo, prvenstveno na tržištu Bliskog Istoka, pogotovo u Saudijskoj Arabiji i Emiratima, gde imamo veliko učešće u izvozu – za razliku od ovih zemalja, protokoli koji su potpisani sa Kinom, još nisu ostvareni i izvoz za ovu zemlju stoji.
– Kada se otvara novo tržište država mora da potpiše protokole i usaglašavanje fitosanitarnih sertifikata. Uzmimo primer, protokoli sa Kinom su potpisani pre par meseci, ali još nije zaživelo i ne možemo da izvozimo jabuku u tu zemlju. Nadamo se da će u nekom narednom periodu to biti regulisano i da će izvoz, što je jako bitno krenuti. Nakon potpisanog protokola ne postoje ograničenja, svi proizvođači mogu da učestvuju ukoliko ispoštuju kvalitet, način pakovanja i ono što je predviđeno samim protokolom i sertifikatom. Tokom prošle sezone Srbija je imala 15-20 kompanija koje su izvozile jabuke za Saudijsku Arabiju i očekujemo da će se taj broj u narednom periodu povećati – optimista je Zagorac jer je samo tržište povoljnije u odnosu na Rusiju.
– Cene na ovim tržištima su, u odnosu na Rusiju, kada govorimo o periodu avgust, septembar, oktobar za određene sorte mnogo više nego kad je u pitanju sama Rusija. To se, pre svega, oslikava u količinskom izvozu i vrednosno, kada su pitanju ta tržišta u odnosu na Rusiju – rekao je Zagorac, ističući konkurentnost kao vid takmičenja u ceni i kvalitetu.
(Ne)ravnopravna utakmica
U konkurenciji sa Italijom i Francuskom s jedne i Poljskom, Ukrajinom, Turskom i Moldavijom s druge strane, mi se možemo, po rečima komercijalnog direktora firme, naći u samoj sredini. Više o ovoj temi pročitajte u nastavku teksta.