Porodica Obrenović i sela Vlaška kod Mladenovca među proizvođačima zdrave hrane poznata je po svom brendu „Aronija Vlaška“ . Od sibirske borovnice, kako se kod nas još naziva aronija, pravi hladno ceđeni sok, sirće sa aronijom i đumbirom, senf ljuti sa aronijom, liker od aronije, rakiju od kruške i aronije ali i od čiste aronije.
-Priča o aroniji u našoj porodici počela je iz zdravstvenih razloga. Aronija je izuzetno dobra za regulisanje povišenog krvnog pritiska kao i krvne slike i štitne žlezde. Sem toga, sprečava nastanak migrene, Alchajmerove bolesti, dobra je prevencija kancera debelog creva… Tako je sve počelo, od naše porodice, pa kruga prijatelja, zatim njihovog kruga prijatelja itd. Priča o našim proizvodima se proširila, a mi smo počeli da ih izlažemo na sajmovima i drugim manifestacijama. Proširili smo asortiman, obogatili ga aronijom u bagremovom medu, aronijom i crnim tartufima u medu, zatim kombinacijom aronije, oraha i meda, marmeladom. Sada imamo za svakoga ponešto, odnosno za svakoga u skladu sa potrebama i ukusima, objašnjava Aleksandra Obrenović.
Na pitanje zbog čega Obrenovići kombinuju aroniju sa drugim namirnicama i kako dolaze do tih kombinacija, Aleksandra je odgovorila da se aronija ne može kombinovati sa svačim. Kao primer navodi senf koji se retko konzumira samostalno ali ga ljudi kupuju za pripremu nekih sosova koji se serviraju uz meso i u ceo obrok unose određenu dozu zdravlja.
-Cilj nam je da „dozu“ zdravlja pojačamo tako što pravimo kombinacije aronije i drugih zdravih namirnica poput meda, oraha, tartufa. Mi eksperimentišemo, istražujemo namirnice, i pre nego što neki proizvod damo u prodaju probamo ga, proveravamo njegovu trajnost. Ove proizvode pravimo po narudžbini jer, kao što sam rekla, ne sadrže konzervans, pa im je i rok trajanja ograničen, kaže Aleksandra.
Od nje smo čuli da, nakon 12 godina rada uloženog u proizvodnju i preradu aronije, Obrenovići sada imaju najveću paletu proizvoda od ovog voća u Srbiji. A kako se dobar glas daleko čuje i broj potrošača je sve veći i ako se ova porodica trudi da ne bude napadna na tržištu jer se drže one stare izreke da svaka roba ima svog kupca, te da oni koji se razumeju videće i prepoznati kvalitet. Njihova ideja vodilja je da prave dobru i kvalitetnu hranu koja će im uvek donositi nove porudžbine, što nije slučaj kada se na ovakav način proizvodi mnogo ali nedovoljno kvalitetno.
Poslednjih desetak godina mnogi su pohrlili da uzgajaju aroniju ohrabreni procenama da se od nje može pristojno zaraditi. Međutim, dočekao ih je neorganizovni otkup i najrazličitije prepreke u plasmanu. To je mnoge uzgajivače nateralo da zapuste svoje zasade i odustanu od aronije. Oni najuporniji, poput Obrenovića, izlaz su našli u preradi.
Piše: Jasna Bajšanski