Valjevski kraj je uvek bio poznat po vrhunskom siru i kajmaku, a porodica Tadić iz Donje Bukovice kod Valjeva proizvodi dimljeni sir sa ili bez začina, koji je na raznim manifestacijama dostupan i Novosađanima. Tadići imaju malo gazdinstvo, sa šest muznih krava, drže i ovce, i gaje kupine. Obrađuju i oko četiri hektara zemlje, a na jednom delu su livade i pašnjaci. Sve što se seje koristi se za ishranu stoke. Ipak, ono na šta su ponosni jeste što u Donjoj Bukovici, prave pravu čaroliju ukusa.
– Zbog pandemije, jedina mogućnost prodaje bila je putem društvenih mreža. U prva tri meseca od kad je počela korona, nastala je prava ekspanzija prodaje na taj način i najpre smo počeli da dostavljamo sir na području Valjeva. Pored prodaje putem online platformi, kada je situacija dozvolila, počeli smo da učestvujemo i na festivalima malih proizvođača, u Beogradu, Novom Sadu, Aranđelovcu – ističe Dragan.

Na početku su u ponudi imali smo klasik dimljeni bez dodataka, ali i onaj s tucanom paprikom, pa s belim lukom i peršunom. Na red su došli i sirevi s susamom, susamom i kimom, belim lukom i bosiljakom…
– Imajući potrebu da stalno ponudimo nešto novo i drugačije, a i osluškujući želje kupaca, danas imamo skoro 20 različitih ukusa. Od travkastih začina stavljamo bosiljak, origano, mirođiju, koprivu, ruzmarin i sremuš. Kada je reč o orašastim plodovima kao dodatke koristimo lešnik, orah, pistaće, a od voćnih kombinacija suvu šljivu, aroniju, suvo grožđe, brusnicu. Takođe u ponudi je i sir sa biberom, kao i onaj s maslinama. Ipak, kruna svega je dimljeni sir sa duvan čvarcima, kao najbolji predstavnik našeg kraja. Upravo je taj sir i najtraženiji i najinteresantniji na manifestacijama – kaže Dragan.
Ono što je svim sirevima zajedničko jeste da su pravljeni od pasterizovanog mleka, sirila i soli, bez konzervansa i aditiva. Takođe, reč je o ručnoj proizvodnji, kao to Tadićevi vole da nazovu “šerpa – smederevac” tehnologija. Njihovi sirevi miris i boju dobiju dimljenjem na čistom bukovom drvetu. U čitav proces proizvodnje uključeni su svi članovi porodice, roditelji glavni u proizvodnji dok su mladi više uključeni u prodaju i marketing.
Foto i tekst: Ljiljana Milovanović