Насловна ТЕМЕ ЗДРАВА ХРАНА Pijaca se preselila na internet

Pijaca se preselila na internet

578

Tekst i foto: Biljana Nenković

Koronavirus promenio je način trgovine poljoprivrednim proizvodima u Srbiji. Dobar deo prometa preselio se s pijačnih tezgi na internet. Društvene mreže vrve od grupa koje su osnovane da bi uglavnom mali i srednji proizvođači našli kupce za svoje proizvode. Tome je najviše doprineo karantin prošlog proleća, zatvaranje pijaca, a potom i preporučena fizička distanca od dva metra tokom čitave pandemije.

Po proglašenju pandemije, pred proizvođačima voća, povrća, mlečnih proizvoda, cveća širom Srbije isprečio se problem i pitanje – gde i kako plasirati proizvedenu robu? Trebalo je brzo naći rešenje. Najpre su poljoprivrednici, pomalo stidljivo, počeli da nude svoje proizvode na ličnim profilima na društvenim mrežama. A potom su entuzijasti po gradovima počeli da prave grupe, čiji je osnovni motiv i naziv bio – onlajn pijaca. Tako su, recimo, Kraljevo, Kragujevac, Kruševac među prvima imali svoju internet pijacu. Ideja je počela da se širi velikom brzinom, te su uskoro ovaj način prodaje imali i ostali gradovi.

Poljoprivrednici prodali zalihe

Grupe na društvenim mrežama su uglavnom osnivali volonteri koji su i najzaslužniji za promenu načina prodaje hrane. Kada je koronavirus u martu prošle godine zatvorio pijace, među prvima je jedna Jelena, veb-dizajnerka iz Beograda, osmislila kako da preseli pijačne tezge na internet. Pozvala je u pomoć programera, poljoprivrednika iz okoline Pančeva i iskusnu stočarku iz okoline Kruševca. Dok su neki poljoprivrednici iz očaja povrćem hranili stoku, oni su osnovali Fejsbuk grupu jednostavnog naziva „Pijaca“, preko koje su mnogi poljoprivrednici uspeli da prodaju zalihe, umesto da ih bacaju. Prodavci i kupci i dan-danas se nalaze na ovom virtualnom mestu.

– Ne možete ni da zamislite sreću tih ljudi, posebno povrtara, koji su mislili da će morati da bace salatu i spanać – posvedočila je tada Jelena Stanković iz Beograda.

Neobična družina otvorila je potom i sajt za prodaju hrane. Tako je uspešno rešen problem malih poljoprivrednika. „Pijaca“ danas broji preko 10.000 članova, ljudi svakodnevno nude svoju robu, a kupci je pronalaze, iako su zvanične pijace odavno otvorene.

Nadamo se da će ostvareni kontakti opstati na duže staze i da će zaživeti model iz drugih zemalja, gde se domaći proizvod ceni, kupuje i dobija na kućnoj adresi, a mali proizvođač je poštovan i ne mora da brine o plasmanu – kaže Jelena.

Kućna dostava i javna pohvala

Bilo je mnogo nedoumica u novom načinu prodaje, jer bar polovina poljoprivrednika prvi put prodaje onlajn, a mnogo kupaca prvi put kupuje. Ubrzo su svi našli način kako da funkcionišu. Roba se dostavlja na kućnu adresu ili dogovoreno mesto, ili pak brzom poštom.

Prednost ovog načina prodaje je javno ocenjivanje. Kupac odmah na internetu opiše ili fotografiše proizvod koji mu je stigao, pohvali proizvođača i s povoljnom recenzijom prodavac na licu mesta nalazi druge mušterije. Prodavac dobije elan da nastavi, a mušterija ne menja dobavljača, već ga dalje preporučuje.

Registrovana poljoprivredna gazdinstva imaju mogućnost da određenu količinu proizvoda legalno prodaju na imanju, ili šalju na kućnu adresu kupaca. Veliki broj poljoprivrednika i mušterija nije bio obavešten da je ovakav način prodaje po zakonu, a u nekim gradovima formirana je i jedinstvena platforma za tu vrstu prodaje.

Recimo, sva registrovana poljoprivredna gazdinstva u okolini Kragujevca od maja prošle godine mogu zimnicu, sokove, sir, meso i ostale proizvode s imanja da predstave onlajn i prodaju na kućnom pragu ili ličnom dostavom, uz pomoć jedinstvene internet platforme. Ovaj projekat već funkcioniše u nekoliko srpskih gradova, a pozitivna iskustva stigla su iz Nemačke i Danske.

Namirnice i gotovi proizvodi koji se gaje i prave na tradicionalan način u šumadijskim gazdinstvima mogu da se razgledaju i kupuju uz pomoć interneta. Ponuda domaćinstava iz okoline Kragujevca je tako objedinjena. Proizvođač prati porudžbine, zatim ih isporučuje kupcima ili ih sačeka kod kuće nakon onlajn najave.

Država uhvatila onlajn korak

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede pokrenulo je 10. aprila platformu Elektronska pijaca Srbije. Ponuda je istovetna onoj na pijačnim tezgama i klikom se dolazi do domaćina u željenom gradu. Poručenu robu kupci mogu da dobiju direktnom isporukom ili preko kurirskih službi. Pronalaženje kupaca je jednostavno, jer je već na naslovnoj strani nalazi mapa Srbije na kojoj su označeni proizvođači s vrstom robe po gradovima. Za sada je na ovoj e-pijaci oko 1.400 domaćinstava iz cele Srbije.

Problem uočen i pre pandemije

U Udruženju Interaktiv, koje je pokrenulo ovaj projekat uz podršku Ministarstva za rad, navode da u drugim većim gradovima Srbije ovaj sistem već funkcioniše. Takav vid trgovine proizvodima sa seoskog područja već imaju Niš, Beograd i Novi Sad.

Prepoznali smo problem plasmana proizvoda sa seoskog područja na tržište i pre pandemije. Uz kvalitet koji proizvodi imaju, hteli smo da omogućimo povezivanje proizvođača s krajnjim kupcima. Kupci dobiju kvalitetan proizvod, a domaćinstva sa sela povećavaju prodaju putem internet platforme. Na sajtu su svi proizvođači s tačnom adresom, kontaktom i proizvodima koje imaju na raspolaganju – rekao nam je Branko Ratković iz Udruženja Interaktiv.

Projekat nosi naziv „Mreža domaćinstava za distribuciju poljoprivrednih proizvoda sa ruralnog područja Kragujevca“. Ovakav koncept prodaje uglavnom je privukao žene sa sela. Za njih je to prilika da višak svojih proizvoda, poput voća, povrća, ajvara, džemova, domaćih sokova, suvog mesa, sira ili kajmaka prodaju na najlakši mogući način.

Na objedinjenom internet sajtu se domaćinstva promovišu. Svako ima svoju stranicu, sa mogućnošću da svoje proizvode predstavi i prodaje na dva načina. Kupci u virtuelnoj radnji mogu da razgledaju robu i onlajn zakažu dolazak i kupovinu kod domaćina. Dakle, prodaja može da se obavi na kućnom pragu. Druga opcija je dostava robe na kućnu adresu kupca dva puta nedeljno.