Pivara „Krugher&Brent“ najstarija je privatna pivara u Srbiji. To je, ujedno, i prva privatna pivara na prostoru bivše SFRJ koja će početkom sledeće godine proslaviti 34. rođendan. Osnovala ju je porodica Laoj u malom banatskom selu Ritiševu, nadomak Vršca. Kao porodična firma i osnovni objekti za proizvodnju piva kao i flašara nalaze se u okviru porodičnog imanja.
– Roditelji su, u potrazi za autentičnim pivskim ukusom i isključivoj ponudi industrijskih piva u tadašnjoj Jugoslaviiji, došli na ideju da otvore pivaru. Inače, naša porodica se već generacijama bavila proizvodnjom nekog alkoholnog pića. Pradeda je pravio rakiju i vino, deda je pravio vino i onda je otac hteo nešto drugačije i došao je na ideju da proba sa pivom – navodi u razgovoru za „Dobro jutro“ Marijus Laoj, menadžer prodaje pivare „Krugher&Brent“ i nastavljač porodičnog posla.
Kako navodi, pivara je osnovana u vreme Ante Markovića, kada je vladala ekonomska stabilnost, ali je ubrzo nastupio crni period devedesetih ratovi, sankcije i nestašice, ali uspeli su da izdrže to vreme i u februaru 2025. godine obeležiće 34 godine kontinuiranog rada.
U početku, u prvih desetak godina pravili su samo svetlo pivo, klasičan lager, pa su onda uveli i crno pivo u proizvodni pogon. A onda je iz „Krughera“ izašlo pivo po kom su najpoznatiji po pivnicama i ugostiteljskim objektima gde se može naći njihov hmeljni proizvod.
– Od 2005. ili 2006. godine počeli smo proizvodnju i crvenog piva, koje je malo jače, ima 8 procenata alkohola i to se pokazalo kao jako dobar potez, jer smo sad jako poznati po tom crvenom pivu. To nam je najpoznatiji brend. Imamo i American Ale, koje je sad malo zahmeljenije pivo što se isto traži u kraft svetu, ali smo eksperimentisali sa crnim pivima, sa porterom, napravili smo i čokoladno pivo, tu je i radler. Neka piva su nam u stalnoj ponudi, neka su samo sezonska, festivalska piva, ali četiri vrste imamo konstantno. To su Pilsner – svetlo pivo, Extra Stout – crno, Red – crveno pivo i Gold Fever – American Blond Ale“, ističe Marius.
U iščekivanju da domaće hmeljarstvo ponovo zaživi u Srbiji, porodica Laoj okrenula se uvozu.
– Pa ima i hmeljeva iz Amerike, dosta hmeljeva iz Slovenije ima na našem tržištu, iz Nemačke, i hmeljevi iz Češke su isto jako glavno popularni. U zavisnosti od piva koje pravimo koristimo više vrsti hmeljeva. Kod nas ima uvoznika i distributera hmeljeva, pa šta nam zatreba, to i iskoristimo – pojašnjava naš sagovornik.
Pošto je porodična firma, porodica je uključena u rad pivare, a naš sagovornik, kao sin, polako preuzima posao.
– Situacija nije baš najidealnija, ali trudimo se da opstanemo i da probamo još da nađemo neka nova tržišta i da se proširimo. Mi smo porodičan biznis, imamo i zaposlene koji rade u pogonu, ali dosta stvari obavljamo sami. To je, bukvalno, posao od 24 sata. Zbog proizvodnih procesa treba biti budan do sitnih sati- navodi Marius.
Pivara ima kapacitet od 2.000 litara dnevno, ali trenutno ne radi punim kapacitetom.
– Od kovid dana na ovamo malo se smanjila prodaja. Desila se neka promena kod ljudi što se tiče konzumacije, malo su se preorijentisali na onlajn, sve više su kući, sve manje izlaze po kafanama i to sve utiče i na prodaju. Nažalost, naši proizvodi ne mogu da se nađu u velikim trgovinskim lancima. Sarađujemo sa malim diskontima i sa kafićima i restoranima, ali radimo i dostavu na kućnu adresu.
Ličnom distribucijom pokrivaju Novi Sad, Beograd, Zrenjanin, Pančevo, Vršac i sva okolna mesta, ostatak Srbije snabdevaju pivom preko brze pošte.
– Mogu reći da je kraft scena uticala na to da se ljudi naviknu na drugačije ukuse i da eksperimentišu s drugim ukusima i to je dalo pozitivne rezultate. I ljudi već znaju šta hoće, znaju šta piju i sve više ljudi probaju i nastavljaju da piju kraft piva -zaključuje Marius Laoj.
Aleksej Buila