Насловна ТЕМЕ ВИНОГРАД Na plantažama rađa umetnost

Na plantažama rađa umetnost

882

Od Niša prema Sofiji, sa desne strane Sićevačke klisure, preko Ploče, sakriveno je selo Tamnjanica koje je do pre nekoliko godina bilo nepoznato i pred izumiranjem. Nije se desilo čudo, već veliki rad, hektari i hektari su ujedinjeni, oteti od trnja i sada se tu prostiru plantaže lavande, smilja, ruža, borovnica, šljiva, oraha, vinogradi…

Kada je pre šest godina prvi put došao iz Slovenije u Tamnjanicu, Gorazd Čuk nije mogao da odoli da na tom mestu ne stvori svoj drugi dom. Živi na relaciji Ljubljana -Tamnjanica, na pedesetak hektara gaji lekovite i eterične biljke i u svojoj destileriji peče rakije koje ne prolaze bez nagrada na međunarodnim sajmovima. I nije posvećen samo profitu, već je ono što se u starim vekovima nazivalo mecenom. Istinski podržava umetnike koji su na njegovom imanju našli oazu da stvaraju i da se druže. Od 2017. godine ugostio je 115 umetnika iz celog sveta.

Atelje među planinama, celo imanje galerija

Njegovu želju da razvija proizvode iz ovog kraja prepoznali su iz “Bakine tajne” i zajednički su kreirali nove proizvoe: džem od šljive sa rakijom od šljive i džem od kajsije sa rakijom od kajsije.

Gorazd Čuk i Maja Knežević

-Na ovom nepogodnom terenu ne može se praviti ozbiljna industrija, pa se zato moramo malo više truditi. Više truda donosi bolji proizvod sa kojim možemo da se probijemo na tržište. Naš slogan „Mi stvaramo umetnost” znači da stvaramo proizvode koji se prvo sviđaju nama, onda tražimo kupce kojima se isto to sviđa. Od umetnika smo naučili da treba prvo da vi uživate u svom delu, te da onda tražite one koji bi sa vama delili istu strast. To je teži put, ali zahtevniji kupci donose uspeh na duže staze – kaže Slovenac kome ne smeta da svoj život organizuje tako što na svakih 15 dana menja mesto boravka.

Njegovo imanje je galerija na otvorenom gde su izložene skulpture Nikole Smilkova, Petra Hranuelija, Petra Ćuja, Sare Nikolić, Milije Stojanovića. Na uzvišenju iznad polja lavande, tik uz novozasađeni vinograd, smešten je atelje odakle puca pogled na okolne planine, Suvu, Staru i Svrljiške planine. Sve pitomo i pristupačno, a istovremeno i izazov divljine i usamljenosti. Umetnici kažu idealno za stvaranje u svako doba godine. A, mesto je bilo odlično za promociju novog brenda.

„Pigmalion“ za hedoniste

Umetnici su najbolji promoteri, jer je njihov jezik univerzalni, njih svi razumeju. Umetnost nikog ne može da povredi ili da pogrešno shvati, i zato želim da to što radimo u Tamnjanici bude promovisano kroz umetnost – pojašnjava Gorazd koji ne krije svoje oduševljenje što nije jedini u biznisu koji ima osećaj za umetnost.

Maja Knežević, marketing menadžer Atlantik grupe koja je vlasnik brenda “Bakina tajna” kaže da su se udružili u proizvodnji džema s rakijom “Pigmalion”, zbog verovanja da dele iste vrednosti. Predstavila je i ručno oslikane etikete ovih džemova tehnikom akvarel, jer im je stalo da oni ne budu prihvaćeni kao „serijski proizvod”, već plod jedne posebne ideje. Sam proizvod je bezbedan i za vozače, sadrži tek 3,3 procenata rakije.

-Spojili smo dva brenda koje ne možemo nazvati proizvodima, jer oni su neka vrsta umetnosti, stvaraju se rukama, pre svega, i kao da ih pravite za sebe. Ove godine slavimo 20 godina od kako je nastao brend “Bakina tajna” a kada pogledate naše brendove možete zaključiti da je to jedan od najmlađih – kaže Maja.

Oktriva da su im prvobitni planovi bili posve drugačiji: Na početku nam je ova ideja bila neobična, draga i mislili smo da krenemo proizvodnju za naše poslovne partnere kao novogodišnji poklon. Zatim smo počeli da pričamo sa potrošačima, sa maloprodavcima i videli da je to svima interesantno. Neko je to prepoznao kao poslasticu koju će kombinovati uveče sa slanim zalogajima, a neko kao dobar jutarnji antristres za početak dana.

Piše: Daliborka Alihodžić