Насловна ТЕМЕ ВОЋЕ Gde putuje srpska jabuka

Gde putuje srpska jabuka

670

Može li jabuka ostati jedan od naših glavnih izvoznih artikala, da li smo konkurentni na tržištu, koja su to nova tržišta i šta ona iziskuju, koliko je rusko tržište i dalje bitno za naše proizvođače bez obzira na niže cene i manju potražnju, za „Dobro jutro“ je govorio predsednik asocije „Serbia Does Apples”- proizvođača i izvoznika jabuke i komercijalni direktor u kompaniji „Ćirić Agro MĐŽ“ doo Gojko Zagorac.

– Poslednjih nekoliko godina smo uspeli da otvorimo nova tržišta za srpsku jabuku. Do, pre pet-šest godina oko 80% našeg izvoza je išao u Rusiju, a poslednjih tri do pet godina izvršena je diverzifikacija i otvorena su nova tržišta, kao što su tržišta Bliskog Istoka, Dalekog Istoka, Evropa i Velika Britanija – rekao je gospodin Zagorac, koji je dao procente izvoza za prošlu sezonu i uporedio je sa ovogodišnjom.

– Ukoliko uzmemo prošlu sezonu, od jula 2022. do avgusta 2023. možemo videti da je i dalje prvo izvozno tržište Rusija sa 60% od ukupnog izvoza, Bliski Istok 20%, Evropa 11%, Daleki Istok 2%. I ako poredimo prošlu i ovu sezonu vidimo da imamo konstantan rast izvoza, količinski i vrednosno Bliskog Istoka, Dalekog Istoka i Evrope, a pad izvoza u Rusiju. Ono što je zanimljivo napomenuti je da je prošle sezone u avgustu i septembru izvoz, količinski i vrednosno bio veći nego što je bio u Rusiji. Ove sezone, za avgust, mi smo od ukupnog iznosa izvoza jabuke, u Rusiju izvezli 25%, Bliski Istok 36% koliko i Evropa – ti pokazatelji, po mišljenju komercijalnog direktora firme Ćirić Agro „MĐŽ“, daju proizvođačima određene informacije o procentualnom povećanju izvoza na ova tržišta.

Dobro pozicionirani u Saudijskoj Arabiji i Emiratima

– To su pokazatelji koji nam daju informacije da mi i dalje imamo procentualno povećanje izvoza na ova tržišta, a smanjenje kad je u pitanju Rusija. Prošle sezone je rod bio manji nego ove, te će i to promeniti neke procente. Iako su nova tržišta donela i nova iskušenja vezana za kvalitet, pakovanje i plasman jabuke, mi smo se prilagodili tim uslovima i tražnji u proteklih nekoliko godina. Povratne informacije koje dobijamo govore da smo na dobrom putu i da smo dobro pozicionirali našu jabuku tamo, prvenstveno na tržištu Bliskog Istoka, pogotovo u Saudijskoj Arabiji i Emiratima, gde imamo veliko učešće u izvozu – za razliku od ovih zemalja, protokoli koji su potpisani sa Kinom, još nisu ostvareni i izvoz za ovu zemlju stoji.

– Kada se otvara novo tržište država mora da potpiše protokole i usaglašavanje fitosanitarnih sertifikata. Uzmimo primer, protokoli sa Kinom su potpisani pre par meseci, ali još nije zaživelo i ne možemo da izvozimo jabuku u tu zemlju. Nadamo se da će u nekom narednom periodu to biti regulisano i da će izvoz, što je jako bitno krenuti. Nakon potpisanog protokola ne postoje ograničenja, svi proizvođači mogu da učestvuju ukoliko ispoštuju kvalitet, način pakovanja i ono što je predviđeno samim protokolom i sertifikatom. Tokom prošle sezone Srbija je imala 15-20 kompanija koje su izvozile jabuke za Saudijsku Arabiju i očekujemo da će se taj broj u narednom periodu povećati – optimista je Zagorac jer je samo tržište povoljnije u odnosu na Rusiju.

– Cene na ovim tržištima su, u odnosu na Rusiju, kada govorimo o periodu avgust, septembar, oktobar za određene sorte mnogo više nego kad je u pitanju sama Rusija. To se, pre svega, oslikava u količinskom izvozu i vrednosno, kada su pitanju ta tržišta u odnosu na Rusiju – rekao je Zagorac, ističući konkurentnost kao vid takmičenja u ceni i kvalitetu.

(Ne)ravnopravna utakmica

U konkurenciji sa Italijom i Francuskom s jedne i Poljskom, Ukrajinom, Turskom i Moldavijom s druge strane, mi se možemo, po rečima komercijalnog direktora firme, naći u samoj sredini. Više o ovoj temi pročitajte u nastavku teksta.

You need to be logged in to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us