Simfonija strasti i ukusa
Tekst i foto: Zorica Dragojević
Negde između Pančeva i Kovina u pitomom Banatu, nalazi se selo Mramorak. Nekada, pre onog Velikog rata bilo je poznato po dudu, svilenoj bubi i svili. Danas, negdašnju slavu napuštenog sela vraća čokolada. U stvari, Miloš i Svetlana Stojaković, dvoje zaljubljenika u vino, iz te ljubavi, da bi je nečim lepim oplemenili, napravili su čokoladu. Ako ste ikada pomislili da čokolada ne ide uz vino, niste bili u pravu. To je Aguara, simfonija strasti i ukusa koju samo odabrani mogu da stvore, a ostali da je probaju i da u njoj uživaju.
– Supruga Svetlana i ja smo somelijeri. Dugo smo razmišljali kako da vinu pružimo dodatnu čaroliju i shvatili da možemo napraviti nešto što u Srbiji ne postoji: ručno pravljene čokolade, uparene s vinom. Naša čokolaterija Aguara na tržištu je tri godine s linijom čokolada posvećenih vinima. Supruga je, inače, tehnolog, što je mnogo pomoglo kada smo radili uparivanje vina i čokolade na samoj čokoladi, koristeći liofilizovano voće i začine – počinje Miloš priču o ovoj neobičnoj kombinaciji.
Svako vino ima svoju čokoladu
Prednost im je i u tome što se Miloš, pored somelijerstva, bavi i dizajnom:
– Tako smo s više strana obuhvatili celu materiju. Naši proizvodi su specifični i po pitanju dizajna i po pitanju oblika. Trouglaste čokolade predstavljaju moju suprugu i mene, naš put koji je krenuo s iste tačke i, kako smo išli ka cilju, tako smo spojili trougao. Na samoj čokoladi se nalaze piramidice koje predstavljaju izazove i prepreke koje smo prošli na tom putu. Sreća pa smo uspeli u realizaciji.
A, ta jedna dobra ideja iznedrila je Crnu tamjaniku, Moravu, Silu, Smederevku, i još sijaset čokolada, što belih, što crnih, u zavisnosti od vina s kojim su u paru.
– Uzimali smo po četiri – pet različitih vina, tražili smo generički aromatski kompleks koji može da bude interesantan za sva ta vina koja smo probali, na kraju smo kreirali recepture. Imamo čokolade koje su posvećene i belim i crvenim vinima, ali to nisu iste čokolade. Smederevka je bela čokolada, kao i Tamjanika, Traminac, Šardone, jer bela vina sama po sebi više nose tu vrstu čokolade. S druge strane, imamo bela vina Sila i Morava koja su uparena s mlečnom čokoladom, jer je takav aromatski kompleks koji se nalazi u njima. Crvena vina imaju malo veći dijapazon po pitanju aromatskog kompleksa i postoje mlečne čokolade koje smo uparili s crvenim vinom, i to su Crna tamjanika i Pino Noar. Tu su i dve tamne čokolade sa 60 % kakao praha Kavadarka i Prokupac, kao i četiri čokolade od 70 % kakao praha Kaberne sovinjon, Merlo, Vranac i Probus, jer su vina uz koje one idu robusnija i zbog toga smo koristili intenzivnije ukuse i jače čokolade – zadovoljan je Miloš.
Zaključuje da supruga i on priču nisu završili vinom, tražili su nove ukuse i nove mogućnosti. Tako su nastale gurmanske čokolade.
– Sledeća linija s kojom smo se pojavili na tržištu – objašnjava nam – bile su gurmanske čokolade, odnosno, čokolade sa dodatkom kozjeg sira, voća i začina. Koristimo isti kozji sir za sve čokolade. To je sir koji je odležao između 11 i 12 meseci, vrlo je intenzivan i tvrd poput parmezana. Koristili smo ga u dve varijante. Dve čokolade su na bazi mlečne, a tri na bazi tamne čokolade sa geografskim poreklom. Uz sir u čokolade se stavlja i liofolizovano voće.
Iako su čokolade izuzetno kvalitetne i od najboljih namirnica nastale, njihova distribucija nije laka.
– Prilično je teško osvajati tržište, jer je u pitanju ekskluzivan i skup proizvod za čiju se izradu koriste kvalitetnije sirovine. Naši ljudi nisu još uvek navikli na kvalitetnu čokoladu i poistovećuju je s nekim čokoladama široke potrošnje koje su u stvari šećerne table.
Proboj na internet tržištu
Ono čemu se Miloš nada jeste proboj na internet tržištu, onlajn trgovina koja je sve češća i često produktivnija:
– Najbolji je miks svega. Internet prodaja je definitivno nešto što je budućnost i pred nama je. U ekspanziji je korišćenje društvenih mreža, promovisanje preko društvenih mreža, razvoj onlajn prodavnice, mada je sa druge strane, dosta ljudi još uvek vezano za fizičku prodaju i želi da vidi i proba proizvod pre kupovine.
Za one koji žele da probaju proizvode pre nego što ih kupe, tu su i čokoladni napici, naročito popularan kakao „kao afrodizijak“.
– U poslednje vreme radimo na traflima, odnosno, čokoladnim kuglicama, mada su jako popularni i kakao napici. Kakao sam po sebi jeste afrodizijak. Mi smo napravili kakao napitak, u koji smo dodali malo čokolade od 60 % i začine đumbir, cimet, anis i piment. Kakao afrodizijak bi bilo najbolje razmutiti u vodi ili nekom biljnom mleku. Kravlje mleko utiče na nutritivna svojstva kakaa i zato ga ne preporučujemo – objašnjava Miloš.
Ubeđen je da će se o Aguara proizvodima tek čuti i da sledi osvajanje tržišta.
– Za sada čokolade prodajemo uglavnom u Beogradu, manji deo u Novom Sadu, ali se nadam da će tržište u dogledno vreme prepoznati naš proizvod. Hedonisti i ljubitelji vina već jesu – zaključio je somalijer, zaljubljen u čokoladu, Miloš Stojaković.
Aguara Crna tamjanika
Ova mlečna čokolada pravi se sa dodatom liofilizovanom malinom, liofilizovanom višnjom i sušenim laticama ruže.
Aguara čokolada Sila
Mlečna čokolada Sila je sa dodatom liofilizovanom jabukom, liofilizovanom kruškom i cimetom. Sila je sorta grožđa, nastala ukrštanjem panonske stone kevedinke i najpoznatije francuske bele sorte šardonea.
Gurmanske čokolade
Osim čokolada uz vino, Aguara se ponosi svojim čokoladama sa dodatim kozjim sirom i liofolizovanim voćem. Tu su mlečna čokolada sa dodatim kozjim sirom i pomorandžom, zatim s malinom, kao i čokolada sa geografskim poreklom sa Madagaskara, kozjim sirom i malinom, pa egzotična čokolada sa geografskim poreklom s Madagaskara, sa kozjim sirom i kardamonom.
Čarolija kakao napitaka
Ukoliko više volite kakao napitke, pored već pomenutog Afrodizijaka, Aguara ima rešenje i za vas. Tu su kakao napitak sa zelenim kardamonom i inka soli, napitak s ljutom papričicom i Rubi čoko napitak s malinom i mangom. Do sada neistraženi i svakako zanimljivi ukusi.