Насловна ТЕМЕ ВОЋЕ Novi Sad na mapi evropskih logističkih centara

Novi Sad na mapi evropskih logističkih centara

883

Logistički centar železničkog prevoza, povezanog sa drumskim i vodnim – prekomorskim linijama prevoza, skladištenja, carina, špeditera i savremenih logističkih usluga, spreman da se povezuje i da ulaže u našu zemlju.

Dragocena poslovna iskustva poznate kompanije u skladištenju i transportu poljoprivrednih proizvoda i smrznute robe.

Piše: dr Zoran Keserović

Iz novembarskih poslovnih susreta u severnoj Italiji, u nama po mnogo čemu bliskoj Furlaniji – Julijskoj krajini, u kojoj sam boravio kao izaslanik Ministarstva za brigu o selu i Milana Krkobabića, pokušaću da izdvojim nekoliko informacija, važnih pre svega za našu poljoprivredu. U delegaciji Srbije bili su i rukovodioci Novosadskog sajma Boris Nadlukač i Olivera Ratković, direktorka Regionalne agencije Alma Mons d.o.o. Milica Vračarić i menadžer Klastera transporta i logistike Vojvodine Milan Vučinić. Na Sajmu grada domaćina Pordenonea, koji je jedan od okružnih centara na sredokraći puta između Venecije i Trsta, organizovan je u vreme našeg boravka Međunarodni sajam vinogradarstva i vinarstva.

U šest paviljona Sajma izloženi su mašine i materijali za sve proizvodne faze u proizvodnji klonova, mašine i oprema za proizvodnju grožđa, proizvodi i tehologije za tretiranje različitih sorti grožđa (sirovine, biološki i hemijski proizvodi, fertilizatori…), mašine i oprema za proizvodnju vina… Za naše proizvođače bile bi svakako zanimljive i radionice i seminari o novim trendovima u oblasti vinarstva, tehničkim inovacijama, istraživanju i razvoju. Vodi ih prestižni naučni odbor, sastavljen od stručnjaka, univerzitetskih profesora i uglednih predstavnika vinskog sektora.

Veza lanaca proizvođača s lancima vrednosti

Takođe smo posetili Regionalnu agenciju za ruralni razvoj ERSA – Friuli Venezia Giulia i prisustvovali predstavljanju potencijala Interporto-intermodal terminala u Pordenoneu. Poznati evropski Logistički centar Pordenone čvorište je železničkog prevoza, povezanog sa drumskim i vodnim-prekomorskim linijama prevoza, skladištenja, carina, špeditera, savremenih logističkih usluga u transport. Izneta su poslovna iskustva te kompanije u skladištenju i transportu poljoprivrednih proizvoda i smrznute robe.

Osnovno poslovno usmerenje ovog deoničarskog društva jeste povezivanje lanaca proizvođača i dobavljača, s lancima vrednosti. Tehničku osnovu za takve prevoze predstavljaju specijalne vrste kontejnera – frigo kontejneri, koji imaju spostvenu električnu jedinicu za hlađenje ili grejanje i idealni su za transport voća i povrća na udaljene destinacije. Slična vrsta su tank – kontejneri, posebno dizajnirani za za transport tečne hrane, kao što su alkoholi, voćni sokovi, jestiva ulja. Obe vrste kontejnera su korisne, unutrašnje dužine 5,89 x 12,01 metara, s težinom tovara do 21 tone, odnosno do 26 tona.

U razgovorima je posebno ukazano na saobraćajne mogućnosti za prevoze kontejnera železnicom koja je najpogodnija. Transevropska transportna mreža puteva, aerodroma, vodne infrastrukture, posebno železnička veza, povezuje evropske zemlje na pravcu sever-jug i zapad-istok. Za nas je bitna želja domaćina i mogućnost da se u mrežu uključi Srbija.

Evropa se okreće prevozu železnicom

Prednost Srbije je njen geografski položaj, tako da se transport poljoprivrednih proizvoda kontejnerima železnicom u prvom segmentu, i drugim sredstvima u drugom segmentu, po mišljenju eksperata može ostvariti:

  • na pravcu jug: železnicom s lukama Solun i Istanbul i dalje prema Dalekom istoku,
  • na pravcu istok: železnicom s lukom Konstanca i dalje prema Bliskom istoku i severnoj Africi,
  • na pravcu zapad: železnicom s Italijom i lukama Trst i Monfalkone i dalje prema zapadnoj Evropi,
  • na pravcu sever: prema srednjoj Evropi, Nemačkoj, severnoevropskim lukama, baltičkim zemljama, ali i prema Rusiji i Kini, koristeći novi železnički pravac „put svile“.

Ekspertski tim Logističkog centra s intermodalnim terminalom Pordenone, razmatrao je projekat železničkog povezivanja Pordenonea sa Srbijom i  posebno su analizani potencijali za transportnu povezanost železnicom Pordenonea i Novog Sada sa gravitacionom zonom od 120 do 150 km.

Akcenat je stavljen na potencijale prevoza kontejnera železnicom.

Jedan od razloga ubrzane orijentacije prevoza železnicom, u odnosu na drumski transport jesu:

  • zaštita životne sredine, ekologija,
  • velika ograničenja za saobraćaj drumskih vozila (primer Austrija),
  • uvođenje posebnih taksi za prevoze drumskim vozilima, koje povećavaju cenu transporta i utiču na njegovu konkurentnost (zemlje Evropske unije),
  • znatne uštede u prevozu robe kontejnerima, koje se kreću, u zavisnosti od vrste robe, od 10 do 30% u odnosu na drumski transport.

Recimo i to da je Interporto-intermodal terminal Pordenone (IITP) deoničko društvo, a najveći deoničar je privredna komora (70%). Sistem transportno-logističke infratrukture obuhvata i luke Trst i Monfalkone, kao i logističke centre Červinjano i Gorica, aerodrom Trst, Trevizo.

Više vozova preko Vojvodine

U Pordenoneu smo zajedno zaključili da podržavamo inicijativu tamošnjeg Interporto-intermodal terminal iz januara 2021. godine za :

Primer savremenog zadrugarstva

Posetio sam VIVAI COOPERATIVI RAUSCEDO SCRL i preneću iskustva o tome kako je zašto nastala ova kooperativa, koja može da posluži kao primer našim proizvođačima sadnog materijala, kao put kojim bi trebalo da idu u narednom periodu. Kooperativa je osnovana 1930. godine i sada ima 230 kooperanata. Još tada su je videli kao pravi način održivosti i razvoja sela. Imali su zemljište perfektno za ovu proizvodnju: pojava filoksere terala ih je na udruživanje koje je ujedno bilo rešenje za tadašnju socijalnu krizu. Mladi su odlazili iz sela u gradove, a ovom kooperativom data im je nada, odnosno alternativa za život na selu.

Tada je formirana, a i sada se dobro drži i rešava ekonomske i socijalne probleme. Veoma je važno što udruženi nastupaju s velikom ponudom i povoljnijim cenama, što zajedno ulažu u razvoj i unapređuju komercijalu. Veliku pažnju uvek su posvećivali uzgoju kalemova i povećanju kvaliteta. Prvi su uveli parafin u proizvodnju kalemova. Privrednici, proizvođači kooperative, sarađivali su, ali i investirali u istraživanja. Već 1970. počinju s klonskom selekcijom, s posebnim osvrtom na zdravstvene karakteristike. Vremenom se menjala filozofija, pa se, recimo, išlo na mali prinos, da bi se povećao kvalitet vina. To se uvažava i u radu na selekciji vinove loze: imaju preko 30 klonova i svoja sedišta u Francuskoj, Kaliforniji, Grčkoj, Australiji, na Novom Zelandu.

Sada su i pred ovom kooperativom drugačiji izazovi. Promenila se klima. Da bi se smanjili troškovi, ide se na smanje tretiranja, kao i na stvaranje sorti koje su otporne na bolesti u klimatske uslove. Krenulo se u tom pravcu pre 20 godina. Ide se u nova istraživanja, u saradnji s Univezitetom u Udinama. Stvaraju se novi hibridi, kao i sve otpornije sorte. Tako se unapređuje i razvija poljoprivreda i ujedno štiti okruženje, da u prirodi i okolini bude što čistije. Sve je manje vode, pa se ide i na stvaranje podloga koje su opornije na sušu i salinitet M-1, 2, 3, 4. Sada već imaju osam laboratorija za istraživanje i razvoj, sami obavljaju kontrolu svoje proizvodnje. Lideri su u regionu. Misija koopertative jeste u tome da podrži siromašan sloj ljudi koji od svojih usitnjenih parcela samostalno ne bi mogli da opstanu. Ilustracije radi, navešću da nijedan kooperant nema više od dva hektara obradivog zemljišta, a udružen ima optimalne uslove za rad i za život porodice.

  • projekat železničkog povezivanja Pordenonea i Novog Sada i stvaranja intermodalnog železničkog čvora u Novom Sadu, kao regionalnom centru i
  • stvaranje logističkog čvorišta s uspostavljanjem magacinskih skladišta, neophodnih za podršku intermodalnosti, proizvodnji i pozicioniranju tržnih proizvoda.

Posebno će biti razmatrana poslovna saradnja izmedju IITP, Regionalne agencije Alma Mons d.o.o. i Klastera transporta i logistike Vojvodine i realizacija u okviru IPA projekata koji će biti ugrađeni u projektno-tehničku dokumentaciju za logističke centre s intermodalnim terminalima za Novi Sad i Suboticu.

IITP razvija saradnju s lukom Trst i planira se veliki broj vozova za istočno područje, pre svega za Vojvodinu, odnosno, za Novi Sad. Spreman je da investira, i veoma je bitno je da se, ako postoje pozitivni robni tokovi, mogu naći novci za investicije. Zabrinjava, međutim, loše stanje železničke infrastukture u Srbiji. Ne vidi se način da Srbija može efikasno organizovati prevoze železnicom sa sadašnjim stanjem infrastrukture.

Istovremeno, sve evropske države, radi uvedene takse u drumskom saobraćaju, i radi zaštite životne okoline, preusmeravaju robu na železnicu. To je uslov za održivo poslovanje transporta.

Najavljena je poseta predstavnika IITP Srbiji i nastavak i proširenje saradnje s Alma Monsom i Klasterom transporta i logistike Vojvodine, kao i proširenje saradnje u transportu u okviru Sporazuma o saradnji AP Vojvodine i regije Friuli Venezia Giulia.

Foto: Milica Vračarić